KÖZÖS ÜGYEINK

Az 1956-os forradalom kapcsán iskolai megemlékezésünk a Közös ügyeink címet kapta. Az eseményt létrehozó és megalkotó diákok és tanárok, mint minden évben, idén is a 11. évfolyamból kerültek ki, de a szerepre szinte minden évfolyamból jelentkeztek.

Fő szervezők: Dékányné Varga Krisztina, Patay Ágnes, Glocz Adél, Krámli Réka

Szereplők:
Al Ahmed Jasmin: Greta Thunberg Svéd diáklány, klímaváltozási aktivista
Cseresznyés Karina: angyal
Glotz Adél: narrátor
Gáspár Antónia: angyal
Gyüre Anna: angyal
Hague Róbert Denis: diák múlt
Held Bence: egyetemista forradalmár múlt
Horváth Petra: angyal
Holecz Mari: angyal
Nagy Zsófi: Tóth Ilona
Sas Balázs: angyal
Rácz Péter: diák jelen
Schneider Dominik: egyetemista jelen

Alapötlet: a színpadon egy kerekasztal-beszélgetés formájában szólal meg a múlt és a jelen. A forradalom társadalmát képviselők, egy 12 éves diák, egy egyetemista, egy ápolónő, egy forradalmár párjaként a mai társadalom megfelelő alakjai ülnének velük szemben.

A történelmi tartalmakat a moderátor (Glotz Adél) által felvetett témák kapcsán elmesélt személyes történetek adják. Ezeket a szereplők angyalai mesélik, ezek minden esetben önvallomások. Ennek ötletét Wim Wenders Berlin fölött az ég című alkotása ihlette. A film zenéje, jelenetei is visszaköszönnek a darab során.

A színpad díszlete Baglyas Erika 100 lepedő című alkotását idézi, fehér lepedők lógnak a klasszikus színpad hármas tagolásának megfelelően, egy-egy felfeszített sodronykötélen. Ez az iskola más tereiben is ismétlődik.

https://teregetes.blog.hu/2007/11/01/baglyas_erika_szaz_lepedo

A jelenetekhez tartozó szövegeket  a diákok a környezetükben készített riportokból  gyűjtött visszaemlékezésekre építve írták.

A 2019/2020 tanév „Közös ügyeink” – „56” megemlékezés kapcsán létrejött egy 30 perces előadás. A dramaturgia, színpadi díszlet, a drámai leginkább az IDŐ a MÚLT és JELEN hasonló érzéseit, gondolatait helyezte előtérbe, mint tartalmilag, mint a látványt illetően. Csodálatosan összeért a gyerekek által megírt szöveg a választott versek a zene és hang, valamint a videó és látvány effekt.

Az eredeti tervekhez képest annyiban történt változás, hogy a szereplők egyenként a színpad előterében, fókuszában mondják vagy olvasták fel szövegeiket. Erre két okból volt szükség egyrészt az előkészületek során kiderült a kerekasztal beszélgetés csak úgy valósulhat meg ha a mikrofon körbejár, ezt a lendületet megtörő bizonytalanságot sikerült kiemelni az új dramaturgiával. A másik ok a szerepek értelmezését, megértését támogató tudatos, következetes színpadkép.

Egy új nézőponttal sikerült feldolgozni a nemzeti ünnepet, új alternatívákat kínálva a megemlékezésekhez, iskolai programokhoz.